2010-02-16
 19:53:50

Två dagar!

Eftersom jag var så extremt dålig på att uppdatera igår, tänkte jag vara desto bättre idag!

Igår var det den 15 Februari. Min dag började bra, i och med att jag hann med tio över nio bussen från Vaxholm, det ger verkligen en bra start, att inte behöva stressa in direkt till lektionen.

Första lektionen var Engelska C . Jag var lugn innan, jag skulle ju nämligen hålla mitt föredrag denna lektion! Men så fort jag satte mig ner oi klassrummet greps jag av en smärre panik! Vida försökte verkligen lugna mig, snäll som hon är. Det gick bar till en början. Sen upptäckte jag att jag hade glömt mina egangjorda quiz-lappar i skåpet! Springer ner som en illbatting. Hämtar lapparna, å så upp igen. Sätter mig ner i stolen, säger till Vida; Bara jag inte är först! Hinner knappt säga sista ordet innan mina ögon faller på tavlan dör vår lärare skrivit upp vilka som ska ha föredrag idag, gissa vem som står som nummer 1? Jo, just det... Då grips jag än mer av panik, kändes som om jag skulle spy. Sen blir det till sist då min tur. Youtube och ljudet var inte helt på min sida, men det redde ut sig. Pratade på om Churchills liv och tal, men haha vilket dåligt ljud det var på videon jag spelade upp, som jag förressten räddade genom att läsa upp ett stycke som knappt hördes på klippet, *stolt*.

Jag tyckte att jag sluddrade på en massa svåra ord, och var inte helt nöjd med hur det gick, men fick en trevlig överraskning när läraren pratade med mig efteråt. Hon gillade både; My introduction and my interaction, inte helt misslyckat med andra ord ;)

Blood sweat and tears

At 1874 a man who would become famous to a whole world, a great speaker was born. His name was Churchill, Winston Churchill. Even though he was privileged in life, he wasn´t happy. His parents were distant persons in his live, and he was raised by his nanny before he started school. Churchill was regretting his lack of university education and practice in public speaking.

In his first speeches he would try to avoid specific words that he found difficult. That was because he suffered from a slight stammer. But he was very good at practicing which led to a time when he could master his pronouncing. Sometimes he could spend weeks just constructing, practicing and improving his speeches. By this technique he invented his own unique style. His language contains a huge vocabulary, metaphors, alliteration, vivid imagery and inventive word play.

Although he had all these qualities in his speeches, not everyone was satisfied. Some criticized the speeches for being out of touch and contributing little to the debate. He was often telling apocalyptic messages, so the politicians believed he was a crying wolf. But it was between 1938 and up to World War II people noticed his speeches more.

He became prime minister in 1940, and at that time he became accepted, and people started think that he might be the right man for this.

He became the person who would help the whole British nation in the fight against the Nazis.

 

One of Churchill’s most famous speeches is Blood sweat and tears. This was his first speech to the House of Commons after he was elected.  

This speech is today one of the most famous of all time. It is a short but “effective” speech which contains a straight forward message, and it is famous for its verbal communication) use of the words and the language to illustrate the subject. The speech is also noted as a very motivational and inspirational, which probably was much needed in the time of World War II.

I would like to show you, or let you listen to a part of the speech right now.

As you can hear in the speech he is using a straight forward message. Although he uses difficult words he says everything in black and white not as our politicians today are experts at, holding an extremely long speech, without saying a thing worth remembering.

He says as you probably heard; But we are in the preliminary phase of one of the greatest battles in history. We are in action at many other points  - In Norway and in Holland – and we have to be prepared in the Mediterranean. The air battle is continuing, and many preparations have to be made here at home. This is a very good example I think, which show us the big vocabulary ha had, but also his knowledge and his way of saying things straight forward.

Vad hade vi sen? Jo just ja, sen hade vi historia, sista lektionen innan provet, Vida och jag gick och satte oss i skolbiblioteket och jag letade upp en bok om Cubakrisen.
Sen hade vi naturkunskap och gick igenom blodomlopp, lungor och hjärta å sånt. Jo jus ja, sen fick vi testa vår vitalkapacitet, alltså hur mycket luft man kan blåsa ut på ett andetag:

Här ser vi Vida in-action!
Jag tror att jag fick 3,9 eller nåt, lite roligt var det i alla fall.

Sedan hade jag PA-möte en kort stund. Panik är det på det arbetet!

Efter det gick jag till biblioteket för att plugga till historiaprovet med Vida.


Mängder med papper får man ofta från GUHO.

Åkte hem med 18:40-båten, så jag hann inte plugga så mycket på kvällen. Gick och la mig i sängen och läste och gjorde post-it lappar med ord på och liten förklaring eller årtal på andra sidan, som jag satte upp på väggen. Jag sov även på häftet om Kina, jag la det under kudden. Har gjort så förr och tyckte i alla fall at jag fick ut något av det.

16/2
Vaknade upp med en post-it lapp på bakhuvudet (Vem vet, kanske allra bästa sättet att få in något i skallen?)
Hade ovanligt mycket tid på mig på morgonen, jag blir typ stressad, eller jag får i alla fall en konstig känsla av att ha gott om tid, men skönt var det hur som helst.

Hade Matte C som första lektion, fick kanske inte så mycket gjort. Men det jag gjorde kändes väl ganska OK i alla fall.

Sen hade vi filosofi, ganska intressant ämne vi talade om, nämligen vad som påverkar oss när vi fattar moraliska beslut, det e banne mig mycket! Fasdt Vida och jag håller fortfarande fast i att människan har en fri vilja.

Sen hade vi naturkunskap där lektionen tog vid på samma ställe som igår, lite uppgifter i häftet och genomgång av blodomloppet.

Sedan gick jag i rask takt till Täby Centrum för att köpa en latte på Espresso House, för att få energi till provet.
Och det funkar verkligen tycker jag. Kände mig väldigt pigg även om det var skrivkramp med besked ibland. Svarade på alla frågor, Var en fråga där jag verkligen inte kunde komma på svaret, men det var endast 2 poäng så jag tyckte att det var OK att svamla lite. Satt över tiden litegrann, vilket gjorde att det skulle blivit lite stressigt att hinna med tåget jag hade tänkt ta, så jag tog bussen till Mando istället.

Mando, ja. Nu e jag trött på det, inte på Mando direkt alltså, men på anledningen varför jag är där! Jag säger bara salt, det får sammanfatta besöket där. (Salt som i en kroppsvätska alltså, orkar inte skriva mer om det, mer än att det var jobbigt) Tog bussen mot Vaxholm, satt och nördade mig med boken om Cubakrisen, fastän jag borde läsa min Engelskabok. Det är helt skrämmande vad nära det var ett kärnvapenkrig, och hela planetens existens stod typ på spel under krisen. Hjälp säger jag bara!

Nu är jag i alla fall hemma och ska verkligen försöka uppdater i alla fall lite varje dag, för det var lite jobbigt att skriva två dagar i samma inlägg, puh!


Vida

Mycket bra tal ju :)

Haha smygfoto på biblan, beskriver guhos prov bra.

Men skulle du kunna ta bort bilden där jag testar vitalkapaciteten?



SKICKA MIG EN HÄLSNING:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: