2010-05-09
 23:19:27

Dagen i små ord

Allting kommer antagligen på väldigt länge kännas ganska oviktigt om man jämför med gårdagen, men jag tänkte att jag ju i alla fall kunde förtälja en del av historien om dagen idag 9 maj 2010.

Ställde klockan på 08:00 för att vara ute i god tid till båten på morgonen. Idag var det dags för utbildning till mitt sommarjobb i Waxholms gästhamn. Fick ändå bråttom till båten, men fick ändå stå och vänta eftersom den var något sen. Då var man ju svettig. När den värsta svetten lagt sig började man dock känna hur kallt det faktiskt var.

Vi gick igenom allmänna saker och regler, samt miljöfrågor i en timme. Sen gick vi runt i små grupper och gick igenom hamnrutiner, i ca en timme till. Sen var det lunch, och det serverades paj. Vi åt lunch i ca en halvtimme, sen begav vi oss till Waxholms strand, alltså campingen och mötte upp gänget som var på utbildning där (man kunde ju välja hamnen eller campingen) Där delades vi in i 2 grupper (typ hamnarbeterna och campingarbetarna) Vår grupp fick först en ca en och en halv timmes brandövningar. Vi fick släcka en brinnande människa (docka) och släcka gasolbränder. Vi gick igenom för och nackdelar och allmän info om de olika brandsläckarna. Vi övade och fick även en liten genomgång på hur man lägger ett förband.

Sen skulle vår grupp gå vidare till HLR-utbildningen (Hjärt och lungräddning) Där gick vi igenom kompressioner, mun-mot-mun-andning, stabilt sidoläge och sen fick vi även en liten genomgång på hur en defibrillator (hjärtstartare) fungerar. Helt fantastisk pryl! Larma och kolla medvetande övade vi också på. Detta pågick även det i ca en till en och en halv timme skulle jag tippa på. Efter det hade vi en halvtimme lång information om lite psykologiska grejjor. Hur man faktiskt påverkar Waxholms gästhamn utåt, och tips och tricks på hur och vad man ska tänka på.

Sedan grillade och minglade vi runt.
Tog båten hem vid fem (haha det rimmade!) och då hade jag varit utomhus hela dagen, med undantag för ca 10 minuters båtfärd och tio minuters genomgång inne i en halvvarm kiosk, från ca 09:35 till 17:20 var jag alltså utomhu med alldeles för lite kläder, snacka om att jag var frussen när jag kom hem!

Freddan och jag minglade runt tillsammans idag. Kul att vi har börjat träffas lite mer nu. Vi har ju inte umgåtts på flera år typ.

Nu måste jag plugga lite NkA, prov på tisdag.

Pusshej!


Lisa Jetset

Vilken vacker bild på dig, alla dina bilder är så fina. Snart är det sommar så vi kan arrangera våra rockbilder! ;)



SKICKA MIG EN HÄLSNING:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: